آرایش کردن زنها

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه


زنها با آرايش به آرامش هم ميرسند.

خانم جین وبسترنویسنده رمان بابالنگ درازمیگوید:
<< زن به هر چه توجه كند و دلبسته باشد، خواه بچه، میكروب، همسر، شعر، كلفت و نوكر، گلكاری، افلاطون، متوازی الاضلاع یا بازی بریج، در هر حال و اساساً به لباس و قر و فر دلبسته است.>>

معمولا نظم ، آراستگی و زیبایی ظاهري و نسبی و دوري از زشتي و نازيبايي پذيرفتني است و اکثريت زيبايي را دوست دارند وخواهان آن هستند . آرايش نیزهنری  است براي زيباتر شدن.

آراستن جزو جدايي ناپذير فطرت انسانهاست و زیبایی خواست همیشگی همه انسانها . حتي اقوام بدوي و آدمهاي دور از تمدن آمريکاي جنوبي هم خود را با استخوان شکار تزئين ميکردند و در ايران هم اگر سري به موزه ها بزنيد لوازم آرايش مفرغي به جا مانده از دوران ساساني و ساير دوره هاي تاريخي را خواهيد ديد. نه تنها ايران ، بلکه در تمدنهاي مصر ، روم باستان وساير اقوام نيز آراستن به عنوان يک هنربراي زيبايي انسانها و حتي مردها هم به کار گرفته ميشده. در قديم از انواع صمغ و پودر سفيداب و پولک و خالهاي تزييني سياه  بر پيشاني گرفته، تا سرمه و وسمه و ساير لوازم .. وامروز انواع  پودر ، رژ گونه ، ماتيک ،لاک و اکليل  تا ستهاي لوازم آرايشي  و بوتاکس و انواع جراحی های بینی و پلاستیک و  ساير موارد

اما نفس و استفاده همه آنها يکي است...........زيبايي........
زيبايي ،اعتماد به نفس و جذابيت را به همراه دارد و آرايش  هم رابطه مستقيمي با زيبايي دارد.از طرفی زیبایی ، جلب کنندگی ، گیرایی و کشش را به همراه دارد.

يکي از رفتارهاي باطني و ظاهري زنان ويژگي خود نمايي و خود آرايي آنها ست
 
همه انسانها و بیشتر از همه آنها ، زنها ،عاشق اين هستند که هميشه مورد توجه باشند   و آرايش کردن براي زنان  مهمترين روش براي  جذاب تر شدن و بیشترديده شدن است. آنها  هميشه  آرايش ميکنند و یکی از کارهایی که به طور ناخودآگاه هر موقع که سرشان خلوت میشود انجام میدهند ، آراستن و زیباترکردن خود است . فکر نمیکنم  امروز بتوان دختری را  پیدا کرد که درکیف خود آینه و چند عدد لوازم آرایش  نداشته باشد .معمولا گاهي زنها بيشتر از وقتي را که ميخواهد در بيرون باشند صرف آرايش کردن ميکنند و محال است جايي بروند و آن را فراموش کنند.

آرايش در زنان نوعي احساس  خود دوستي و خود شيفتگي توام با  اعتماد به نفس زنانه و مقدار بسيار کمي هیجان ، همراه بالذت و برتری ايجاد ميکند و زنان پس از آرايش ،  مغرور تر ، پرشور تر و  با روحیه بیشتر به فعالیتهای خود میپردازند . این هنری است که گویی به طور فطری و غریزی در بسیاری از زنها وجود دارد ، حتی دختر بچه های خرد سال هم در کودکی میل زیادی به تزیین و آراستن عروسکهای خود دارند .


آرايش کردن چندين احساس را در زنها ایجاد ميکند :
1-   حس ظرافت ، ريزبيني ، نکته سنجي و وسواس زنانه
2-   حس خود پسندي ، خود دوستي و خود شیفتگی
3-   حس دلربايي و جذابیت براي جلب توجه جنس مخالف
4-  حس  شرکت دررقابت زنانه و رفع حسادت و اضطراب

خود آرايش ، يک امر سليقه اي است و به عنوان يک هنر ممکن است به هر طريقي استفاده شود .غليظ يا ملايم ، تند و يا  ساده ، به مد يا سنتي ، و روشها وطرحهاي گوناگون  که در فرهنگها و جوامع مختلف به شکلی خاص مورد پسند و توجه قرار میگیرند  و هر کدام ممکن است معني خاصي را هم داشته باشند .در هر صورت بسته به هر فرد ، شخصيت ، امکانات و علايق آنها اين امر در زنان متفاوت است .اما چيزي که در همه زنان در همه دنيا يکسان است ماهيت آن است . آراستگی و زیبایی . زنها به خوبي ميدانند که عقل مرد به دنبال چشم اوست. و زیبایی همیشه طرفدار دارد . شايد  آنها اين را جايي نخوانده باشند يا از کسي نشنيده باشند .اما غريزه هيچگاه اشتباه نميکند. 
فریدریش نیچه ، فیلسوف بزرگ المانی میگوید :
<<در باب مقایسه كلی زن و مرد می توان گفت كه اگر زن غریزه ایفای نقش دوم را نداشت، هرگز در آرایش خود به این سان نبوغ نمی یافت.>>

معمولا مردها از اينکه همسرشان براي غير از آنها آرايش کنند ، خشنود نميشوند وجنجال ها و حتي جدايي هاي فراواني ،  به خاطر اين موضوع شکل ميگيرد.خصوصا در جوامع مذهبی مانند ایران  که مسايل مذهبي ، حجب و حيا و تعصب ، ريشه دارتر و عميقتر است . تا جایی که آخوندها هم براي اين امور نسخه پيچيده اند  که چقدر باید باشد و چقدر نباشد و چگونه و کی باشد.!معمولا مردان حجب و حیا و عفت زنان را بیشتر میپسندند و نسبت به این موضوع تعصب و حساسیت دارند .

دخترها هر چقدر بيشتر آرايش ميکنند ميل دارند بيشتر اعتماد به نفس کسب کنند  و اگر بيش از حد آرايش کنند ، ميخواهند بيشتر نقطه ضعف خود را بپوشانند تا بيشتر جذب کننده باشند . زنها با آرايش به آرامش هم ميرسند. و نميتوان آنها را از آن منع کرد ، چرا که به نوعي مبارزه با زنانگي و خوي طبيعي و غريزي آنهاست . زنها عاشق خودنمایی هستند. نه فقط برای مردان بلکه حتی برای دیگر زنها .آنها حتي در مهماني ها و مکانهايي که مردها حضور ندارند هم آرايش ميکنند . اما در صورت وجود مردها ،آرايش بيشتر و زنانه تري ميکنند تا در توجه و رقابت حضور داشته باشند .


معمولا هر چه آرايش تندتر و غير عادي تر باشد ، اعتماد به نفس پايين‌تر است و افراد خجالتي از آرايشي استفاده مي‌کنند که تصور مي‌کنند  اين تفاوت، برتري وبرايشان شخصيت و توجه بيشتري مي‌آورد.از طرف ديگر آرايش کردن  باعث کاهش اضطراب و افسردگي ناشي از تصور نقص  داشتن و یا کمبود را در فرد از بين ميبرد. برخی افراد آرايش غليظ را نه به خاطر مردان ، بلکه در واکنش به فروپاشي درون خود انجام مي‌دهند ، يعني تلاش مي‌کنند ديگران چهره غمگين ‌، ژوليده و پريشان آنان را نبينند . هم براي تظاهر وهم برای مخفي کردن چهره پريشان خود. چرا که هميشه دوست دارند براي  دیگران شادي آفرين و خندان و یا در مواردی ، خاص  و یا غیر از انچه که هستند جلوه کنند .

یکی از دلایلی که در ایران مصرف لوازم آرایشی بسیار بالاتر از سایر نقاط دنیاست  محدودیتهای مذهبی است. چرا که یکی از فطرتها و غرایز اصلی زنها ، میل به خودنمایی و جلب توجه است . به این صورت که اگر  توسط حجاب ، جلوی این حس گرفته شود ، به گونه ای دیگری این خودنمایی بروز خواهد کرد .

زن چاپلوسی زیاد را حریصانه می بلعد و چاپلوسی کم را با امتنان می پذیرد .
چستر فیلد



رفتارها واخلاق زنان:
مکر زنانه            احساسات زنانه             آرایش کردن زنها


آرايش کردن زنها

احساسات زنانه



احساسات زنانه

 اونوره دوبالزاک  ، نویسنده، مورخ وجامعه شناس فرانسوی میگوید :
<<حساسیت، عشق، تحمل و فداكاری، زندگی زن را تشكیل می دهد>>

زن ها عاطفی تر از مردها هستند و چیزی که وجود دارد این است که احساسات زنان ، همیشه توام با دلسوزی ، عدالت خواهی ،مهرطلبی ، مهربانی و عطوفت زنانه است  . در صورتی که در مردان ، احساسات معمولا به طور قدرت طلبانه ،اقتدارگرایانه ، در برگیرنده ، برتری طلب  و مبارزه جویانه وجود دارد. اما چیزی که از این اصطلاح در نگاه اول نمود پیدا میکند ویا دیگران تکرار میکنند این است که احساسات زنان بدون تعقل و تدبیر صورت میگیرد .


احساسات زنانه در حقیقت  همان احساسات ناب بشری است که مردان معمولا کمتر از آن بهره ای دارند ویا کمتر از آنها استفاده می کنند . احساساتی از قبیل : ترحم ، دلسوزی ، شفقت ، مهربانی ، گذشت و اجتناب از سخت گیری . معمولا در این عبارت «حسادت، اندوه و حسرت، مهربانی و شفقت زنانه» در مقابل «عقل و منطق و درایت و عدالت مردانه» قرار می‌گیرد ، اما «خشم و غضب، غیرت و تعصب، لذت‌جویی مردانه» در مقابل «عقل و تدبیر و درایت زنانه» قرار نمی‌گیرد.


این که کدام شکل بهتر است و چگونه باید با موضوعی برخورد شود ، امری نسبی و سلیقه ای است و بسیار مفصل که  در نهایت به برخورد عقل و احساس می انجامد . زنان هم میتوانند مردان را به این محکوم کنند که تصمیم گیری هایشان با تعصب ، با خشم و بدون مهربانی و  بدون توجه به اخلاقیات انسانی است  و نکته ای که وجود دارد . همینجاست. نحوه برخورد با مسایل . در حقیقت این تغییر غریزه و ماهیت ، به شکل مطلوب  جنس دیگراست و مقایسه ای اشتباه است .


احساسات زنها بخش جدایی ناپذیر از زن بودن آنهاست . این که آنها چگونه با موضوعات رفتار میکنند امری طبیعی و وابسته به روحیات ، ویژگیهای فیزیولوژیک و تفاوتهای ساختاری و کلی آنها دارد . زنها در کل نسبت به مردان احساساتی تر و حساس تر هستند . آنها  احساساتشان در تصمیم گیرهایشان موثرتر است و همیشه در مسایل و موضوعات پای احساسات را به میان میکشند  . به همین دلیل مواردی نظیر ناهنجاری، ظلم ، دشمنی ،تبهکاری، جنایت ومسایل این چنینی کمتر در زنها دیده میشود و از طرفی میل به دوستی ، همصحبتی ، عطوفت، مهرطلبی و گذشت و عدم خشونت در آنها بیشتر وجود دارد .

فریدریش شیلر میگوید :
<<زن، یگانه وجودی است كه حقیقت عشق پاك را می شناسد.>>

نکته دیگر آنکه یکی از اصلی ترین عوامل کشش و جذب مردها به سوی زن دیگر  ، زنانگی ، مهربانی ، لطافت و حساس بودن آنهاست که خواستن و گیرایی زن را در مردان ایجاد میکند . میتوان گفت تمام مردان از زنهایی که خصوصیات و اخلاق مردانه دارند ، به طور غریزی دوری میکنند . و بیشتر خواهان ظرافت و مهربانی آنها هستند. چیزی که گاهی مردان آن را تکرار میکنند و با بیان آن ، نا خوداگاه غریزه و میل خود را انکار میکنند. 

زنها در
انتخاب ها وتصمیم گیریهایشان همیشه سعی میکنند ، درستی  ، خوبی  و زیبایی را انتخاب کنند  ، در صورتیکه مردان در انتخاب ها وتصمیم گیریهایشان کیفیت ، بهبودی و نتیجه  را در نظر میگیرند .

مکر زنانه

مکر زن:
ترکیبی از زیاده خواهی ، حسادت ، پنهان کاری و حیله گری زنان در قبال و مواجهه با مردان است ، که همراه با کیاست ، نکته سنجی ، زیرکی و هوش زنانه به کار میرود . گاهی همراه با انتقام جویی است  و گاهی جنبه چاره جویی دارد  . گاهی برای دسیسه چینی برای رسیدن به هدفی نادرست و گاهی به خاطر زیاده خواهی یا پنهان کاری و گاهی برای رقابت و حسادت زنانه  است .این امربیشتر یک ترفند تدافعی و یک حمله زیرکانه  و سیاست مدارانه در مقابله با زورگویی و قدرت طلبی مردان است .

 

مکر زنان ، عبارت آشنای قصه های عامیانه و برخی  داستانهای قدیمی است که نه تنها گاه عنوان این قصه ها را تشکیل داده، بلکه گاهی درباره ی آن کتاب ها ورساله ها  نوشته اند . و شاعران ونویسندگان در باب آن داستانها گفته اند . در بسیاری از جوامع، زنها، به خصوص مادران، اخبار را انتقال می داده اند و هر چه جوامع به تمدن نزدیک تر شده اند و از بدویت فاصله گرفته اند، قصه گویی بر عهده ی مادران قرار گرفته است. از این رو بسیاری از قصه های عامیانه درباره ی زنان ، ساخته ی دست خود زنان است که بیشتر در جشن ها و بازی های نمایشی که ریشه در اعصار کهن دارد، دوره به دوره گشته و به اینجا رسیده است .
 مثلا
-در سند باد نامه، یکی از کنیزکان حرم که به شاهزاده نظر دارد ، وقتی نمی تواند محبت او را نسبت به خود جلب کند ، از مکر زنانه اش کمک می گیرد و شاهزاده ی بیچاره را متهم می کند که به او نظر داشته است!
-بختیار، در بختیار نامه متهم می شود که به زن شهریار نظر داشته و محکوم به مرگ می شود و برای رهایی از این مجازات، به قصه گویی می افتد!
 و بسیاری از قصه های هزار ویک شب و سایر داستانها ی شعرا و نویسندگان که در همه آنها معمولا برای گریز از وضعیت بد  موجود برای زنان به کار میرفته  ودر پایان  ، زنها با حیله های خود ماجرا را به سود خود به پایان میبرده اند.

اما مکر زنان همان قدر که جنبه قصه دارد، جنبه واقعیت هم دارد ،  و قصه ها چیزی به جز روایت درونی و اوضاع و احوال انسانهای یک جامعه نیست وبیشتربهانه ایست برای نصیحت ، پند آموزی و گوشزد کردن  تجربیات گذشتگان . همیشه باید توجه داشت که زنها در روابط فردی بسیار با سیاست تر و پیچیده تر از مردان عمل میکنند. سخت انتقام میگیرند و برای رسیدن به هدفشان از هزاران ترفند استفاده میکنند. 
   مردها در این میدان تقریبا همیشه بازنده اند.

برتراند راسل فیلسوف ،جامعه شناس نویسنده وبرنده جایزه نوبل  میگوید :
<<از بین ده زن، نه زن پیش از به کار بردن تازیانه، آن را از دست مردان می گیرند>>





رفتارها واخلاق زنان:
مکر زنانه            احساسات زنانه             آرایش کردن زنها