دستگاه تناسلی زنان

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه


دستگاه  تناسلي زنان

 دستگاه تناسلی در دو جنس مکمل یکدیگرند و دستگاه تناسلي زنان در حقيقت مکمل دستگاه تناسلي  مردان است و همینطور بلعکس . به اين ترتيب که عمل آميزش  با ترکيب  نحوه عملکرد هر دو دستگاه امکان پذير ميشود.  به نوعی دستگاه تناسلی زنان ، برگشت داده شده دستگاه تناسلی مردان به داخل بدن است . همانگونه که در مردان نعوظ وجود دارد ، مهبل نیز در زنان قابلیت رشد طولی  و عرضی را در تحریکات جنسی دارد  و بیضه ها نیز همان عملکرد تخمدانها را دارند.


1- تفاوت ظاهری :
  •  اندام های جنسی در مرد ،  يعني آلت تناسلی و بيضه ها ، به صورت بيرونی و خارج از بدن قرار دارند. در صورتی که تمامی اندامهای جنسی و تناسلی زن ، در درون بدن و به طور کامل درون لگن خاصره قراردارد. به همين دليل در زنان به صورت طبيعی ناحيه  باسن بزرگتر از ساير نقاط  کمر است  ، چرا که اندامهای تناسلی و دستگاه باروری را درون خود جای داده است .  يعنی  در کل اندام بيروني  وجود ندارد و قسمت خارجی دستگاه ،  در حقيقت پوشش بيروني  آن است که توسط  بافت پوستی احاطه شده و بيشترنقش حس کننده  و تحریک پذیری را دارد .
  • از لحاظ ظاهری و شکل بيرونی در مردان ، مجرای دفع ادرار و همچنين دفع مايع اسپرم  از يک راه و از يک مجرا است  که در امتداد آلت قرار دارد . در صورتيکه در زنان يک مجرا برای دفع ادرار، و مجرای ديگر در پایین( با قطر داخلی  به اندازه  تقریبی قطر خارجی آلت مردان) ، فقط برای آميزش جنسی قرار دارد . يعني دو مجرای مجزا .


2- تفاوتهای اصلی  و ساختاری
   باروری و بلوغ
  • بلوغ دوره ای است که در طی آن ، مشخصات جنسی ايجاد و اعضای تناسلي  انسان بالغ مي شوند . بلوغ‌ جنسی‌ و صفات‌ ثانويه‌ جنسی‌ در زنان‌ حدود 2 سال‌ زودتر ازمردان‌ ، يعنی به طور معمول‌  در 8-13 سالگي دختران پديد می‌آيد ، و بلوغ جنسی در مردان  تقريبا در 11-15 سالگی پسران رخ ميدهد.
  • توان‌  و سن باروری‌  در مردان بسيار‌ بيشتر از زنان‌ است و تا 80 سالگی‌ و حتی پس‌ از آن‌ می‌تواند ادامه‌ يابد . در حالی‌ که‌ ‌ باروری زنان با يائسگی که‌ در حدود 50 سالگی‌ رخ‌ مي‌دهد ، پايان‌ می يابد. و بعلاوه‌ نازایی در زنان‌ بسيار شايعتر از مردان‌ است . بهترين‌ سن‌ برای‌ بارداری زنان‌ 17  تا 25 سالگی‌ است‌ به طوريکه در 30 سالگي‌ توان‌ باروري‌ زن‌  به مرور کاهش‌ می يابد و در حدود 40 تا 50 سالگی‌ با بینظم‌ شدن‌ قاعدگی‌ و قطع‌ آن‌ و پايان‌ کار تخمدانها ، يائسگی‌ اتفاق‌ میافتد که‌ خود از بحرانی‌ترين‌ مراحل‌ زندگی‌ زنان‌ است .
  • سلول‌ تخم‌ (اسپرم‌  در مردان و تخمک در زنان ) در دو جنس‌ از نظراندازه،  شکل ، تعداد ، تحرک‌ و عمر با هم تفاوت دارند. زن‌ در طول دوران‌ باروری ، يعني از  حدود  8-13 سالگی ، تا انتهای يائسگي  ( پايان باروري) يعنی تقريبا 50 سالگی  ،  در کل حدود 400 تخمک‌ توليد مي‌کند ، حال‌ آن‌ که‌ در هر بار انزالِ‌ مرد حدود 400 ميليون‌ اسپرم‌ وجود دارد.
  •  پس  از بلوغ در مردان ، ساخت مداوم اسپرم در بيضه ها با سرعت 125 ميليون اسپرم در روز آغاز ميشود . در صورتيکه در  زنان مرحله تخمک گذاری ، به طور تقريبی در هر 28 روز، يکبار اتفاق ميافتد . به اين عمل در زنان  عادت ماهيانه ، قاعدگی يا پريود  ميگويند .
  • در مردان ، كار اصلي بيضه، ساخت اسپرم و توليد هورمون‌های جنسی مردانه است. در دوران بلوغ ترشح هورمون‌هاي جنسی از بيضه‌ها افزايش می‌يابد و سبب رشد سريع اندام‌های مختلف بدن و تكامل دستگاه توليد مثل مرد و رويش موی صورت، بم شدن صدا و رشد عضلانی و قدی بیشتر مي‌شود . دستگاه تناسلی در زنان  از تخمدان‌ها، لوله‌هاي رحم، و مهبل تشكيل شده است .هورمون استروژن درتخمدان زنان موجب  لطافت، نرمي پوست و تنظيم انحناهای خاص اندام زنان و تنظيم تغييرات دوره‌اي رحم مي‌شود و همچنين عامل كوتاهی قد و انعطاف و نرمي مفاصل زنان نسبت به مردان است . وجود قاعدگی، حاملگی، زايمان و يائسگی از تفاوت‌های دستگاه تناسلی زنان با مردان است .

قاعدگی ( عادت ماهیانه )
عادت ماهیانه به طور خلاصه ، عملی است که در آن بدن زنان در یک دوره مشخص برای بارداری آماده میشود .
یک دوره قاعدگی مدت زمان اولین روز خونریزی در یک ماه تا اولین روز خونریزی در ماه بعد است . خون قاعدگی ترکیبی از خون کامل و بافتهای ریزش کرده رحم می باشد . خونریزی در قاعدگی زنان ، بین 3 تا 5 روز طول می کشد وقسمتی از دوره قاعدگی است .  دوره قاعدگی ممکن است درزنان بین 23 تا 35 روز متفاوت باشد و  مدت نرمال آن 28 روز است . اين امر نزديك به سي سال (دوره باروري) و حدودا سيزده بار در سال ، يعني با فاصله هاي 28 روزه ادامه دارد ، تا اينكه تمام تخمكها به اتمام ميرسند و زن وارد دوره يائسگي ميگردد .

یعنی  به طور معمول هر ماه یک تخمک بالغ شده واز تخمدان رها می شود .
 در طول این دوره تقریبا سی روزه  ، نوسانات و روحیات خاصی برای زنان پدید می آید . وضعیت تغذیه ، ورزش و سلامت پزشکی در شکل وشدت این روند تاثیر زیادی دارد  و برخی  زنان کمتر و برخی بیشتر دچار چنین حالاتی میشوند. 

روز 1 تا 7 :  گاهی تهوع و سرگیجه
روز 8 تا 14 : آمادگی برای بارداری و تولید مثل و تعادل روحی وروانی
روز 15 تا 21 : اعتماد به نفس بالا همراه با روحیه بیشتر  و شادابی بیشتر
روز 22 تا 28 : کمی افسردگی و تعریق زیاد ، گرگرفتگی  و اشتهای زیاد  و آماده شدن برای سیکل بعدی


حاملگی ( بارداری)
 به وضعیتی گفته میشود که زن در رحم خود ، دارای جنین باشد و این دوره تقریبا 38 هفته یا 9 ماه طول میکشد  و با به دنیا آمدن نوزاد (زایمان) به پایان میرسد .
بهترین فاصله مناسب بین دو زایمان  بیشتر از سه سال است . حاملگی  چهارم  و همچنین حاملگی کمتر از 18 سال و بیشتر  از 35 سال هم سلامت مادر را به خطر می اندازد .

یائسگی( از کار افتادگی)
به آخرین عادت ماهیانه یک زن یائسگی گفته میشود . در این زمان به تدریج هورمونهای تخمدانی کاهش یافته و قاعدگی نامنظم  شده و به مرور قطع میشود . یعنی قدرت باروری در زنان متوقف میشود . سن یایسگی در زنان تقریبا  بین 48 سال تا 52 سال  و گاهی کمتر یا بیشتر است .


    تفاوتهای جنسی و جسمی:



2 نظرات:

ناشناس گفت...

Это очень привлекающих внимание , Вычрезмерно квалифицированных блоггера. Я присоединился ваш канал и ложиться на в погоне за дополнительной вашего замечательного поста. Кроме того, я поделился ваш сайт в моем социальных сетях! привет!

sami گفت...

yes .offcourse..i will happy...tank you for attencion