تفاوت در هورمونها و کروموزومها

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه



تفاوت در هورمونها و کروموزومهای زن ومرد


هورمونها
 هورمون ماده ای شیمیایی است که در غده های درون ریز، در بدن انسان تولید میشود  و به داخل جریان خون میریزد و با قرار گرفتن روی سلولهای هدف ، اعمال سلولها را تغییر میدهد. مانند هورمونهای تیروییدی ،هورمونهای جنسی وهورمونهای رشد و..... که در اینجا به هورمونهای جنسی میپردازیم :
هورمون تستوسترون که در مردان از بیضه ها ترشح میشود  و هورمون استروژن  که در زنان  از تخمدانها ترشح میشود .


  • تستوسترون :
از مهمترین هورمونهای بدن زن و مرد  تستوسترون است  و در عین حال مهمترین هورمون مردانه است که در ایجاد صفات مردانه نظیر رشد مو ، تکامل جنسی ، گرفتگی صدا ، ریزش مو و رشد عضلات بسیار موثر است .
تفاوت در ميزان توليد هورمون تستوسترون از تفاوت‌هاي ديگر ميان دو جنس است. بطوريكه افزايش تستوسترون و دفع استروژن موجب ايجاد صفات مردانه و كاهش تستوسترون، موجب ايجاد صفات زنانه است .یعنی در نبود بیضه ها که عامل تولید آن هستند ، صفات زنانه در فرد ایجاد میشود . توليد پروتئين در اثر ترشح تستوسترون، موجب ايجاد ماهيچه‌ها و عضلات قوي‌تر و استحكام استخوانها در مردان میشود .

  بر خلاف استروژن در زنان كه آرامش بخش است، افزايش تستوسترون، حالات تهاجمی و پرخاشگری را برمی‌انگيزاند.
 افزایش گلبولهای قرمز خون ، افزایش کلسترول ، ضخامت پوستی ، پرخاشگری ، میل به رقابت و ایجاد اعتماد به نفس بالا در مردان از اثرات دیگر تستوسترون است .


  • استروژن :
  هورمون استروژن موجب  لطافت،  نرمی پوست و تنظيم انحناهای خاص اندام زنان و تنظيم تغييرات دوره‌ای رحم مي‌شود ،همچنين عامل كوتاهی قد و انعطاف و نرمی مفاصل زنان نسبت به مردان است. طی دوره بارداری مقدار زیادی استروژن تولید میشود که سبب تغییراتی در زنان میشود.
استروژن‌ را می‌توان‌ از هورمونهای‌ ویژه‌ جنس‌ زن‌ دانست که‌ در طول‌ عادت‌ ماهانه‌ نوسان‌ دارد، و بیشترین‌ میزان‌ ترشح‌ آن‌ پیش‌ از تخمکذاری‌ است. استروژن‌ در زندگی‌ زن‌ نقش‌ اساسی‌ و مهمی‌ دارد، بیش‌ از 300 بافت‌ مختلف‌ بدن‌ زن‌ برای‌ آن‌ گیرندگی سلولی‌ دارد و کمبود آن‌ با تغییرات‌ فیزیکی‌ شدیدی‌ همراه‌ است .
استروژن در کاهش چربی خون در زنان ، به وجود آمدن اندام های تناسلی زنانه ،  افزایش سیستم ایمنی بدن ، حس بویایی  قوی تر،  وعامل رسوب چربی در بدن زنان است .

  • پروژسترون 
  همچنين هورمون پروژسترون كه هورموني زنانه است، در آرامش بخشي و پيدايش احساس صلح و آرامش زنان در زمان بارداري و هورمون پرولاكتين در ترشح شير و ايجاد رفتار مادرانه، موثر است.

این‌ هورمون‌ نیز ویژه‌ جنس‌ زن‌ است. و در تنظیم‌ دوره‌ جنسی آماده‌ سازی‌ رحم‌ نقش‌ دارد و ادامه‌ بارداری‌ بدون‌ آن‌ ممکن‌ نیست، رشد غده‌های‌ شیری‌ سینه ها‌ ناشی‌ از افزایش‌ ترشح‌ آنست. و عامل‌ افزایش‌ حرارت‌ پایه بدن‌ زن‌ در زمان‌ تخمک‌ گذاری‌ می‌باشد. پروژسترون‌ یک‌ هورمون‌ آرام‌ بخش‌ به‌ حساب‌ می‌آید و در ایجاد صلح‌ و آرامش‌ در جنس‌ ماده‌ هنگام‌ بارداری‌ نقش‌ دارد و از این‌ رو برخی‌ از محققان‌ استفاده‌ از آن‌ را برای‌ کنترل‌ رفتارهای‌ غیرقانونی‌ و تجاوزها مطرح‌ ساخته‌اند.

پرولاکتین، اکسی‌ توسین، و ریلاکسین‌ نیز از هورمونهایی‌ هستند که‌ در جنس‌ مرد نقش‌ چندان‌ شناخته‌ شده‌ای‌ ندارند، و در جنس‌ زن‌ وظایف‌ مهم‌ برعهده‌ دارند. پرولاکتین‌ رفتار مادرانه‌ را به‌ وجود می‌آورد و در شیردهی، جلوگیری‌ از تخمک‌ گذاری، نقش‌ دارد. و در پرندگان‌ این‌ هورمون‌ موجب‌ لانه‌ سازی، و خوابیدن‌ روی‌ تخمها می‌گردد و برخی‌ آن‌ را هورمون‌ محبت‌ مادری‌ نامیده‌اند.
به‌ این‌ ترتیب‌ می‌توان‌ دریافت‌ که‌ پس‌ از عامل‌ کروموزومی، هورمونهای‌ جنسی‌ متفاوت‌ در زن‌ و مرد، یک‌ عامل‌ بیولوژیکی‌ تعیین‌ کننده جنسیت‌ به‌ حساب‌ می‌آید، و هورمونهای‌ جنسی‌ نر و ماده‌ با هم‌ در تضاد هستند، تزریق‌ هریک‌ از آنها به‌ جنس‌ مخالف، به‌ افول‌ صفات‌ جنسی‌ مربوط‌ به‌ آن‌ می‌انجامد، و همین‌ خاصیت‌ مورد استفاده کسانی‌ قرار گرفته‌ که‌ با استفاده‌ از هورمونها جنسیت‌ خود را تغییر می‌دهند .



کروموزومها


کروموزوم ها از جنس پروتئین هستند ومیتوان آنها را با میکروسکوپ دید و آنها را شمارش کرد  . تعداد کروموزومها در سلولهای هر موجود زنده ثابت است . و در انسان 46 کروموزوم وجود دارد که دو تای آن را کروموزوم جنسی مینامند . به نام X , Y
سلول‌ تخم‌ زن‌ تنها کروموزوم‌ جنسی‌ X دارد، ولی‌ اسپرمها در مردان دارای‌ دونوع‌X و Y اند.




    تفاوتهای جنسی و جسمی:


0 نظرات: