تفاوتهای حسی و ادراکی

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه


تفاوتهای حسی و ادراکی
 در کل تفاوتهای جنسیتی و هورمونی و ترشحات غدد جنسی در زن و مرد منجر به تفاوتهای جسمی ، ساختاری و ماهیتی میشود و ویژگیهایی خاص را در دو جنس ایجاد میکند .
مغز و اعصاب‌
مغز زن‌ و مرد را می‌توان‌ از هم‌ متمايز دانست‌ و اين‌ امر دلايلی‌ دارد از جمله:
  •  تمايز سلولی‌
از آن‌ جا که‌ کروموزومها در زن‌ و مرد متفاوت‌ است‌ در مرد يک‌ جفت‌ کروموزوم‌XY و در زن‌ يک‌ جفت‌ کروموزوم‌XX وجود دارد (به‌ جز سلول‌های‌ جنسی)، سلول‌های مغز آن‌ دو نيز متفاوتند، سلول‌های‌ مغز زن‌ دارای‌ کروموزوم‌XX و سلولهای‌ مغز مرد دارای کروموزوم‌XY است، مغز مرد، مردانه‌ و مغز زن‌ زنانه‌ است.


  • اندازه‌ و وزن‌
در وزن‌ مغز و اندازه‌ آن‌ انسانها متفاوتند، ولی به‌ طور متوسط‌ وزن‌ مغز زن‌ 110 کمتر از وزن‌ مغز مرد است. و از آن‌ جا که‌ مغز راهنمای‌ هوش‌ است، و توجيه‌ آن‌ با در نظر گرفتن‌ جثه کوچک‌تر زن‌ و مقايسه‌ انسان‌ با حيوانات، چندان‌ درست‌ به‌ نظر نمی آيد، و نيز با توجه‌ به‌ حساسيت‌ و توان‌ بالای‌ سلول‌های مغز، اين‌ تفاوت‌ اساسي‌ به‌ نظر می‌رسد. و چه‌ بسا تحقيقات‌ بيشتر با توجه‌ به‌ اين‌ نکته‌ حقايق‌ بيشتری را روشن‌ سازد.
  •  هيپوتالاموس‌ و هيپوفيز
اين‌ دو غده‌ از مهمترين‌ بخشهای دستگاه‌ عصبي‌ مرکزی‌اند، و بسياری‌ از فعاليتهای‌ زيستی تحت‌ کنترل‌ آنها انجام‌ میشود. در عين‌ حال‌ کارکرد آنها در زن‌ و مرد فرق‌ می‌کند و حساسيتهای‌ متفاوتی‌ را در برابر هورمونهای‌ مردانه‌ و زنانه‌ از خود نشان‌ می‌دهند، تمايز غده‌ هيپوتالاموس‌ در زنان‌ و مردان‌ است‌ با توجه‌ به‌ ارتباط‌ آنها با سيستم‌ عصبی‌ مرکزی، به‌ نوعی تفاوت‌ در مغز زن‌ و مرد به‌ حساب‌ می آيد.
 نيمکره‌های مغز
در اين‌ بخش‌ نيز تفاوتهايي‌ بين‌ زن‌ و مرد قابل‌ توجه‌ است. در پسران‌ يک‌ طرفه‌ شدن‌ کارهای‌ فضايی‌ در 6 سالگی پديد می‌آيد، ولی‌ در دختران‌ اين‌ کنشها تا 13 سالگی در هر دو نيمکره‌ رشد يکسان‌ دارد، اختلالات‌ زبانی ناشی‌ از آسيب‌ ديدن‌ نيمکره‌ چپ‌ در مردها شديدتر است‌ و در مجموع‌ مغز زن‌ از نظر کنش‌ با قرينه‌تر از مغز مرد است. و براي‌ پردازشهای‌ کلامی‌ آمادگی بيشتر دارد.

  •  بيماريها
بيماری‌MS ، آتروفی‌ لوبر، سردردهای‌ ميگرنی، بی اشتهايی‌ و يا پر اشتهايی عصبی‌ در ميان‌ زنان‌ شيوع‌ بيشتری‌ دارد، و از آن‌ سوی‌ بيماری‌ پارکينسون،ALS ، تيک، مننژيت‌ ويروسی در ميان‌ مردان‌ شايعتر است. اين‌ تفاوتها نيز به‌ عنوان‌ يک‌ فاکتور در راستای‌ ناهمسانی‌ مغز زن‌ و مرد می‌تواند در نظر گرفته‌ شود.
  •  تفاوت‌ کارکردها و استعدادها
برخی حواس‌ در مردان‌ و برخی‌ در زنان‌ قويتر است. رشد و نمو هريک‌ از دو جنس‌ مکانيسم‌ خاص‌ خود را دارد، حالات‌ روانی در دو جنس‌ فرق‌ مي‌کند. زنان‌ در کارهاي‌ دستی‌ و فعاليتهای‌ ظريف‌ هنری چابک‌ ترند، و پسران‌ و مردان‌ در درسهای‌ رياضی و استدلالي‌ قويترند. از آن‌ جا که‌ اين‌ امور به‌ مغز مربوط‌ مي‌شود، مي‌توان‌ نتيجه‌ گرفت‌ که‌ تفاوت‌ در کارکردها و استعدادها نشان‌ میدهد که‌ مغز زن‌ و مرد به‌ طور نسبی‌ از هم‌ متمايز است.
عوامل‌ ديگری‌ نيز مانند سن‌ رشد، و تکامل‌ دستگاه‌ عصبی نسبت‌ وزن‌ مغز به‌ نخاع‌ شوکی، اختلالات‌ روانی، و اختلاف‌ در کارکرد شيميايی‌ مغز، در اين‌ زمينه‌ قابل‌ توجه‌ است‌ و بررسيهای بيشتری را می‌طلبد. و در مجموع‌ با توجه‌ به‌ پيچيدگی‌ مغز آدمی داوری‌ درباره‌ مغز انسان‌ و اين‌ که‌ مغز زن‌ و مرد درهمه جهات‌ يکسان‌هستند، عاقلانه ‌به‌ نظر نمی‌رسد.

  •  هوش‌ و استعداد
درباره رابطه‌ هوش‌ با جنسيت‌ میتوان‌ مسائلی‌ را مطرح‌ ساخت، از جمله‌ آنها موضوع‌ رشد جسمی‌ و هوش‌ است که‌ در جنس‌ مرد بيشتر ادامه‌ مي‌يابد و طي‌ آن‌ سلول‌های‌ مغز کامل‌تر و پيچيده‌تر مي‌گردد. مسأله‌ ديگر قشر مخ‌ است‌ که‌ در هوش‌ و استعداد نقش‌ اساسی دارد، و از آن‌ جا که‌ برخی‌ از کارکردهای‌ آن‌ در دو جنس‌ متفاوت‌ می‌نمايد، تمايز جنسی‌ در هوش‌ قابل‌ بحث‌ می‌نمايد. در بهره‌ هوشی‌ نيز تفاوتهای‌ جنسی‌ ديده‌ مي‌شود. ضريب‌ هوشی در حد نوابغ‌ ميان‌ پسران‌ 57 درصد و ميان‌ دختران‌ 43 درصد است. و براساس‌ مطالعات‌ و برخی‌ آزمونها در ضرايب‌ بالای‌ هوشی‌ درصد پسران‌ افزايش‌ مي‌يابد.
از 56 تحقيقی‌ که‌ در آمريکا صورت‌ گرفته، مي‌توان‌ برتری‌ هوشی‌ پسران‌ را مشاهده‌ کرد. در اين‌ تحقيقات‌ در 28 مورد پسران‌ بر دختران‌ برتری‌ داشتند، و برتری‌ دختران‌ بر پسران‌ 25 مورد بود.

در زمينه‌ خلاقيت‌ و نبوغ‌ مطالعات‌ حاکی‌ است‌ که‌ خلاقيت‌ مردان‌ بيش‌ از زنان‌ است، و پسران‌ در فعاليتهای‌ اکتشافی بی‌باک‌تر و کنجکاوترند، و در ميان‌ نوابغ‌ رشته‌های‌ مختلف‌ علوم‌ تعداد زنان‌ اندک‌ است. زنان‌ در حافظه‌ فوری از مردان‌ برترند، و در حافظه‌ غيرفوری‌ مردان‌ بر زنان‌ برتری‌ دارند.
درباره تواناييهای کلامی و عوامل‌ هوشی‌ نيز تفاوتهای ناشی‌ از جنسيت‌ وجود دارد.


تفاوتهای حسی
  •  قدرت شنوایی در زنان بسیار قوی تر از مردان است به همین دلیل زنها نسبت به محیط اطراف حساستر و عصبی تر هستند . چرا که محرکهای عصبی و پیامهای صوتی بیشتری را دریافت میکنند .

  • قدرت بینایی در زنان نیز بسیار قویتر از مردان است ، زنها ادراک جزیی بیشتری دارند و طیف بیشتری از رنگها را نسبت به مردان تشخیص میدهند . به همین دلیل بسیار نکته سنج و ریز بین هستند .

  • قدرت بویایی در زنان ، خصوصا در زنان باردار بیشتر از افراد طبیعی است . به طور یکه فرزند و مادر از طریق حس بویایی همدیگر را شناسایی میکنند .  که به خاطر ترشح هورمون استروژن در زنان است .

  • قطر قشای پوستی در مردان ضخیم تر و کلفت تر  است ، در حالی که در زنان پوست لطیف تر و نازک تر  وجود دارد .رویش مو در مردها بیشتر  و ضخیم تر و در زنان کمتر و نازکتر است.در حس‌ لامسه‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ پوست‌ زن‌ از پوست‌ مرد لطیف‌تر است، و نسبت‌ به‌ لمس‌ و درد حساسیت‌ بیشتر دارد، میانگین‌ تحمل‌ فشار برای‌ مردان‌ 7/28 پوند (بر اینچ‌ مربع)، و در زنان‌ 9/15 پوند است

  • در مراحل‌ مختلف‌ آمیزش‌ جنسی: مرحله‌ تحریک، میل‌ به‌ جنس‌ مخالف، مرحله‌ تهییج‌ و استمرار شهوت، مرحله‌ اوج‌ لذت‌ جنسی‌ و نیز ارضای‌ جنسی‌ و فروکش‌ نمودن‌ شهوت، میان‌ زن‌ و مرد تفاوتهایی‌ وجود دارد. میل‌ جنسی‌ مرد شدیدتر از زن‌ است و جنبه‌ شهوانی‌ بیشتری‌ دارد. زن‌ برای‌آمیزش‌ به‌ عوامل‌ روانی، احساسی، ذهنی‌ و فیزیکی‌ نیازمند است. توان‌ آمیزش‌ در مرد با انزال‌ پایان‌ می‌یابد ولی‌ در زن‌ می‌تواند بارها تکرار شود .



    تفاوتهای جنسی و جسمی:


0 نظرات: