تفاوتهای جسمی

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

تفاوتهای جسمی


  • طول‌ عمر و مرگ
براساس‌ آمارها به‌ طور متوسط‌ زنان‌ 7 سال‌ بیشتر از مردان‌ زندگی‌ می‌کنند، و در دوران‌ جنینی، نوزادی، کودکی‌ و سالمندی، مرگ‌ جنین‌ مرد بیش‌ از زن‌ است. با آن‌ که‌ در بسیاری‌ از کشورها تولید نوزاد پسر بر دختر پیشی‌ دارد، در پایان‌ عمر تعداد بیوه‌ زنان‌ بیشتر می‌شود، و آمار پیرزنهای‌ بالای‌ 100 سال‌ در جهان‌ به‌ 9 برابر پیرمردان‌ می‌رسد. و بی‌ گمان‌ در شرایط‌ مساوی‌ از نظر امکانات‌ بهداشتی‌ و رفاهی‌ به‌ طور محسوسی‌ زنان‌ بیشتر از مردان‌ عمر می‌کنند. برای‌ توجیه‌ این‌ پدیده‌ موضوع‌ زیر قابل‌ توجه‌ است .


  • سوخت وساز بدن
توده چربی‌ بدن‌ زن‌ بیشتر و بافت‌ عضلانی‌ آنها کمتر است، متابولیسم‌ پایه‌ زنان‌ حدود 5 درصد کمتر از مردان‌ است، و در نتیجه‌ آنان‌ با طول‌ عمر مساوی‌ سوخت‌ و ساز کمتری‌ دارند، مقدار کالری‌ که‌ مرد در طول‌ 70 سال‌ برای‌ اعمال‌ حیاتی‌ خود مصرف‌ می‌کند برای‌ 75 سال‌ زن‌ کافی‌ است. این‌ گونه‌ تفاوتها می‌تواند در راستای‌ توجیه‌ عمر بیشتر زنان‌ مطرح‌ شود.


  • بیماریها
مقاومت‌ جسمی‌ و روانی‌ در برابر بیماریهای‌ عفونی و شرایط‌ نامناسب‌ در جنس‌ زن‌ بیشتر از مرد است، نقش‌ هورمونهای‌ جنسی‌ را نیز در این‌ میان‌ نمی‌توان‌ نادیده‌ انگاشت. وجود دستگاه‌ تناسلی‌ متفاوت‌ و ایفای‌ نقش‌ فاعل‌ مرد در آمیزش‌ جنسی‌ که‌ طی‌ آن‌ حدود 150 کیلوکالری‌ انرژی‌ مصرف‌ می‌کند، و مسائل‌ خاص‌ زنان‌ همچون‌ قاعدگی‌ و یائسگی، همه‌ در این‌ راستا مطرحند.
وجود کروموزوم‌Y در مردان‌ و بیماریهای‌ وابسته‌ به‌ جنس و نیز دیگر بیماریها که‌ در مردان‌ شیوع‌ بیشتر دارد، مسائل‌ درمانی‌ و مراقبتهای‌ بهداشتی، نوع‌ شغل‌ و حوادث نوید بخش‌ عمر بیشتر برای‌ زنان‌ است. آنان‌ با آن‌که‌ به‌ بعضی‌ از اختلالات‌ همچون‌ پوکی‌ استخوان‌ و رماتیسم‌ و... بیشتر دچار می‌شوند،ولی‌ بی‌ آنکه‌ از پا در آیند، به‌ زندگی‌ و روند طبیعی‌ عمر ادامه‌ می‌دهند.


  •  ورزش‌ و فعاليت‌ بدنی
تفاوتهای‌ موجود در انجام‌ اعمال‌ ورزشی‌ بين‌ مردان‌ و زنان‌ ناشی‌ از تفاوت‌ ابعاد و ترکيبات‌ بدن‌ آنهاست. به‌ طور متوسط‌ قد زنان‌ کوتاهتر و وزن‌ آنها سبک‌تر از مردان‌ است، دارای‌ نسوج‌ چربي‌ بيشتر و توده‌ عضلانی‌ کمتری‌ هستند. دستگاه‌ انرژی‌ آنان‌ ظرفيتی کمتر از مردان‌ دارد، قدرت‌ مطلق‌ آنها حدود23 قدرت‌ مردان‌ است. به‌ دليل‌ کمتر بودن‌ توده‌ عضلانی‌ بدن، کل‌ ذخائر فسفاژن‌ آنها در مقايسه‌ با مردان‌ کمتر است. و نيز مستعد داشتن‌ سطح‌ اسيدلاکتيک‌ کمتری در خون‌ (پس‌ از تمرينات‌ حداکثر) هستند.

مقدار هموگلوبين‌ زنان‌ و همچنين‌ حجم‌ خون‌ آنان‌ کمتر از مردان‌ است، قلب‌ و شش‌ کوچکتری‌ دارند، و حداکثر اکسيژن‌ مصرفی‌ آنان‌ در مقايسه‌ با مردان‌ در سطح‌ پايين‌تری‌ قرار دارد، تعداد ميتوکندريهای‌ زنان‌ در هر تارچه‌ عضلانی کمتر و اندازه آن‌ کوچکتر است. اين‌ عوامل‌ همراه‌ با بسياری‌ از عوامل‌ ديگر که‌ به‌ تفاوت‌ فيزيولوژيک‌ زنان‌ نسبت‌ به‌ مردان‌ مربوط‌ می‌شود، تواناييهای‌ ورزشی آنها را تحت‌ تأثير قرار میدهد. اين‌ گونه‌ تفاوتهاست‌ که‌ مردان‌ را در فعاليتهای‌ ورزشی‌ در موقعيت‌ برتر قرار مي‌دهد و آنان‌ در رکوردهای ورزشي‌ از زنان‌ جلو می‌افتند. شانه‌های پهن‌ و قوی، دستهای‌ بزرگ‌ و بافت‌ عضلانی بيشتر، مردان‌ را در بازيهايی که‌ مستلزم‌ پرتاب‌ و ضربه‌ زدن‌ است‌ ممتاز میکند، وضعيت‌ پاها و لگن‌ سبب‌ مي‌شود که‌ آنان‌ تندتر از زنان‌ بدوند و از نظر سرعت‌ عمل‌ و هماهنگی‌ حرکات‌ بر زنان‌ پيشی‌گيرند، و در برابر خستگی‌ها مقاوم‌ باشند، و در ورزشهای‌ سنگين‌ موفقيت‌ بهتری‌ به‌ دست‌ آورند.


  • دستگاه‌ ادراری
مجموعه‌ کليه‌ها، حالبها، مثانه‌ و پيشابراه‌ را دستگاه‌ ادراری‌ گويند، اين‌ دستگاه‌ در زن‌ و مرد دارای‌ تفاوتهايي‌ است. طول‌ پيشابراه‌ نقش‌ بخش‌ اسفنجی مجرا در توليد مثل‌ شکل‌ خارجی‌ دستگاه‌ ادراری، و جايگاه‌ مثانه‌ در دو جنس‌ فرق‌ میکند، اندازه‌ کليه‌ در زن‌ کوچکتر از مرد است، و سرعت‌ پالايش‌ گلومرولی‌ در زنان‌ حدود 15 درصد کمتر از مردان‌ است، و باز جذب‌ گلوکز در کليه‌های‌ مردان‌ بيشتر از زنان‌ صورت‌ می‌گيرد، دفع‌ کرآتی‌نين‌ در مردان‌ بيشتر از زنان‌ است، و نيز شيوع‌ برخی‌ از بيماريها و اختلالات‌ دستگاه‌ ادراری‌ در زن‌ و مرد متفاوت‌ است. به‌ عنوان‌ نمونه‌ عفونت‌ ادراری‌ در دختران‌ زيادتر از پسران‌ مشاهده‌ میشود، و شب‌ ادراری در جنس‌ پسر شيوع‌ بيشتری دارد.


  • قلب‌ و ريه‌
حجم‌ قفسه‌ سينه‌ زنان‌ کمتر از مردان‌ است، شانه‌های باريکتری دارند، و به‌ تناسب‌ قلب‌ و ششهای‌ آنان‌ به‌ طور نسبی‌ کوچکتر است. و ظرفيت‌ حياتی زنان‌ در سطح‌ پايين‌تری‌ قرار دارد در مردان، زمان‌ استراحت‌ قلب‌ در هر ضربان، کمتر است،
 هنگام‌ انقباض‌ بطنها فشار خون‌ بيشتر است، و قلب‌ در موارد فشار يا کارهای بدني‌ براي‌ فعاليت‌ مجال‌ بيشتری‌ دارد.



  • ماهيچه‌ها و عضلات
بدن‌ مرد به‌طور مشخص‌ از بدن‌ زن‌ عضلانی‌تر است، به‌ گونه‌ای که‌ عضلات‌ يک‌ مرد بالغ‌ 40 درصد بيشتر از زن‌ همسن‌ اوست، و قدرت‌ بدني‌ يک‌ پسر 18 ساله‌ به‌ طور متوسط‌ 2 برابر نيروی‌ يک‌ دختر 18 ساله‌ است. اين‌ تفاوت‌ از دوران‌ جنينی‌ که‌ جنس‌ مرد سريعتر از جنس‌ زن‌ رشد مي‌کند شکل‌ می‌گيرد، و تا دوران‌ بلوغ‌ و پس‌ از آن‌ ادامه‌ می‌يابد. و از اين‌ روست‌ که‌ مردان‌ در تواناييهای‌ بدنی‌ و جسمانی‌ ماهرتر از زنان‌اند.


  • استخوانها و اسکلت
استخوان، داربست‌ قوی‌ و محکم‌ بدن‌ است، شکل‌ آن‌ را حفظ‌ میکند، و تکيه‌ گاه‌ آن‌ به‌ حساب‌ می‌آيد، محل‌ اتصال‌ رباطها و عضلات‌ است‌ و مانند اهرمی‌ برای آنها عمل‌ مي‌کند، از اندامهای بدن‌ (مغز، نخاع، قلب‌ و...) محافظت‌ میکند، محل‌ ذخيره مواد معدني‌ است‌ و با توليد انواع‌ سلول‌های‌ خونی‌ در بيشتر فعاليتهای‌ حياتی‌ بدن‌ نقش‌ دارد. در پزشکی قانونی‌ با بررسی‌ استخوانها می‌توان‌ به‌ زمان‌ مرگ، سن، و جنس‌ فرد پی برد.
در زمينه‌ تفاوتهای‌ جنسی، در مجموع‌ استخوانهای‌ يک‌ زن‌ بالغ‌ از مرد بالغ‌ کوچکتر است‌ و زن‌  ستيغها و زوائد کوچکتر و کمتری‌ دارد، نسبت‌ به‌ طول‌ قطر آنها کمتر است، زمان‌ بهم‌ پيوستگی‌ مراکز استخوان‌ سازی‌ در زنان‌ زودتر روی‌ می‌دهد. و استخوان‌ زنان‌ استحکام‌ استخوان‌ مردان‌ را ندارد. طول، قطر و وزن‌ استخوانها و قفسة‌ سينه‌ و ستون‌ مهره‌ها، استخوان‌ لگن‌ و سر و گردن‌ زن‌ و مرد متفاوت‌ است.
جمجمه‌ مرد به‌طور مشخص‌ از جمجمه‌ زن‌ متمايز است. جمجمه‌ زن‌ از جمجمی مرد سبک‌تر است، استخوانهای آن‌ نازک‌ترند، حجم‌ آن‌ 10 درصد کمتر است. پيشانی‌ در زن‌ نسبت‌ به‌ مرد بيشتر حالت‌ عمودی‌ دارد، سوراخ‌ کاسه‌ چشم‌ در زنان‌ گردتر است. کناره‌های‌ بالای‌ کاسه‌ چشم‌ در زن‌ تيزتر از مرد است. در زن‌ گلابلا، کمانهای ابرويی‌ و زوائی‌ پستانی‌ برجستگی‌ کمتری دارند، سينوسهای هوايی‌ اطراف‌ بينی دارای‌ حجم‌ کوچکترند، و قسمت‌ صماخی استخوان‌ گيج‌گاهی‌ در زن‌ کوچکتر است‌ و زبری‌ و سختی کمتری دارد، رشد قاعده‌ کاسه‌ سر در زنان‌ 2 سال‌ زودتر از مردان‌ توقف‌ می‌يابد. برآمدگيهای‌ پيشانی‌ و آهيانه‌ای‌ در زن‌ برجسته‌تر است‌ و سقف‌ جمجمه‌ کمی پهن‌تر است‌ و... و در مجموع‌ جمجمه‌ زن‌ پس‌ از بلوغ‌ گرايش‌ به‌ حفظ‌ خصوصيات‌ دوران‌ کودکی دارد.
زنان‌ بالغ‌ توده‌ استخوانی کمتری نسبت‌ به‌ مردان‌ دارند و با افزايش‌ سن، از دست‌ دادن‌ توده‌ استخوانی‌ در آنان‌ زودتر از مردان‌ شروع‌ می‌شود و شتاب‌ بيشتری‌ نيز دارد.





    تفاوتهای جنسی و جسمی:


0 نظرات: