تفاوتهای غذایی و سلولی

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

تفاوتهای غذایی و سلولی

   نيازهای‌ غذايی
تغذيه‌ کافی‌ و مناسب‌ در سلامت‌ جسمی‌ و روانی انسان‌ نقش‌ مهمی‌ دارد، برای‌ رشد مغز و اندامها لازم‌ است‌ و بر مقاومت‌ بدن‌ در برابر عفونتها و بيماريها می‌افزايد، و از بسياری‌ بيماريها پيش‌گيری‌ می‌کند. تفاوت‌های‌ جنسی‌ در نيازهای‌ غذايی‌ به‌ گونه‌ زير است:

  • ‌‌ چربيها
با آن‌ که‌ در ساختمان‌ بدن‌ زن‌ حدود 10 درصد چربی‌ بيشتر از بدن‌ مرد است، و چاقی‌ مرد با زن‌ تفاوت‌ دارد. نياز به‌ اسيدهای‌ چرب‌ ضروری‌ در جنس‌ مرد ، بيشتر از زن‌ است.


  • ‌‌ پروتئين‌ها
نياز به‌ پروتئين‌ در پسران‌ بيش‌ از دختران، و در مردان‌ بيش‌ از زنان‌ است. مرد برای‌ هر کيلوگرم‌ وزن‌ بدنش‌ به‌ 57/0 گرم‌ پروتئين‌ نياز دارد، اين‌ رقم‌ در زنان‌ به‌ 52/0 گرم‌ می‌رسد. و در دوران‌ بارداری‌ و شيردهی‌ نيازهای‌ پروتئينی‌ زنان‌ حدود 20 تا 30 گرم‌ در روز افزايش‌ میيابد.
  • ‌‌ انرژی‌
نياز به‌ انرژی‌ به‌ عواملی‌ چون‌ فعاليت، اثر غذا و... وابسته‌ است، ولی‌ همواره‌ فرد درشت‌ اندام‌ بيشتر از ريزاندام‌ به‌ انرژی‌ نياز دارد. نياز به‌ انرژی‌ در زنان‌ روزانه‌ 1500 و در مردان‌ 2000 کالری‌ برآورد شده‌ است.
  • ‌‌ ويتامينهای‌ محلول‌ در چربی(‌K , E , D , A)
در حالات‌ عادی‌ به‌ جز موارد اندک‌ ، نيازهای‌ ويتامينی‌ مردان‌ از زنان‌ بيشتر است، تنها در دوران‌ بارداری و شيردهی است‌ که‌ نيازهای‌ ويتامينی‌ زنان‌ افزايش‌ می‌يابد.
  • ‌‌ ويتامينهای محلول‌ در آب
از ميان‌ اين‌ ويتامينها، نياز مردان‌ به‌ ويتامين‌C ، فولاسين، نياسين، تيامين‌ (1B)، يبوفلاوين‌ (B2) و پريدوکسين‌(B6) از زنان‌ بيشتر است.
  • ‌‌ مواد معدنی‌
حدود 4 درصد وزن‌ بدن‌ را عناصر معدنی تشکيل‌ می‌دهد، کمبود آنها در بدن‌ اختلالاتی‌ پديد می‌آورد، نياز زن‌ و مرد به‌ برخي‌ از اين‌ عناصر مساوی‌ است، و بجز آهن‌ در ديگر عناصر، مردان‌ بيشتر از زنان‌ نياز دارند.
  • ‌‌ آب‌
ميزان‌ آب‌ موجود در بدن‌ زنان‌ در سنين‌ مختلف‌ (حتي‌ با قد و وزن‌ يکسان) از مردان‌ کمتر است. نسبت‌ آب‌ به‌ وزن‌ بدن‌ پس‌ از بلوغ‌ در دختران‌ 5 درصد کاهش‌ و در پسران‌ 5 درصد افزايش‌ می‌يابد. ميزان‌ آب‌ بدن‌ در جنس‌ مرد در سن‌ 18 تا 40 سالگي‌ 61 درصد وزن‌ بدن‌ است، در مورد زنان‌ اين‌ رقم‌ به‌ 51 درصد می‌رسد. در 40 تا 60 سالگي‌ ميزان‌ آب‌ بدن‌ مردان‌ 55 درصد و در بالای‌ 60 سال‌ 52 درصد وزن‌ بدن‌ است. اين‌ ارقام‌ به‌ ترتيب‌ در مورد زنان‌ 47 و 46 درصد است.



           تفاوتهای جنسی و جسمی:

0 نظرات: