ناموس

۱۳۸۹ آذر ۷, یکشنبه

ناموس

لرد بایرون ، شاعر انگلیسی که در جنگ نیز کشته شد، میگوید:
<<مردن برای زنی که دوستش داری از زندگی کردن با او راحت تر است.>>

  براي يک مرد ، زن ،  ناموس او حساب ميشود . چه همسر ، چه دخترش ، چه مادر و يا خواهرش . در حقیقت هر مردی به یکی از این چهار طریق به  زن دیگری متصل است. این اصطلاح  به صورت یک طرفه و ازجانب مردان معنا پیدا میکند .

ناموس به معناي شرف ، آبرو ، حيثيت و دارايي معنوي است.اين کلمه در  تمامي جوامع چه  مرد سالار،  مثل ايران ، آسياي شرقي  و فرهنگها و تمدنهاي قديمي  و چه جوامع آزاد تر مانند اروپا وآمريکا وجود دارد. چه خوشمان بيايد يا نيايد اين موضوع به معناي عقب افتادگي نيست و انکار آن نيز به معناي تجدد و پيشرفت نيست .

در حقيقت در بين تمامي جانداران ، موجود نر به سرپرستي و حمايت ازجنس ماده ميپردازد واز او دربرابر رقباي ديگر محافظت ميکند .اين يکي از ساده ترين و ابتدايي ترين اصول بين دو جنس در ميان جانداران است و ربطي به وضعيت فرهنگي ، دين ، مردسالاري ، آزادي يا مواردي شبيه به اين ندارد.
ارنست همینگوی ، نویسنده آمریکایی وبرنده جایزه نوبل میگوید:
<<زن ها جنگ ها را شروع مي کنند و مردها آن ها را ادامه مي دهند>>

 در حقیقت برای زن عفت و برای مرد غیرت وجود دارد . به عنوان يک مرد ، در قبال زني که با اوست مسئوليتهايي نظیر تامين زندگي ، امنيت ، مراقبت ، توجه مردانه یا تعصب  ...و مسايل ديگر ، پذیرفتنی و اجتناب ناپذیر است..اگر فکر ميکنيد که مثلا در فلان کشور به خاطر آزادي زنان اينچنين مساله اي کمتر است ، کاملا در اشتباهيد ، در همه جوامع ، حمايت از خانواده ، همسر ، تعصب ، حريم خانواده و مسايلي اين چنيني وجود دارد و در برخي جاها به دليل تعليمات مذهبي ، و وضعيت فرهنگي اين امورحساسيت بيشتري دارند . يک مرد بايد باغيرت باشد و نسبت به خانواده و حريم آن ارزش قايل شود و بتواند از اين حريم محافظت کند . و خانواده چيزي نيست جز همسر و فرزندان و خانواده اولين و مهمترين پايگاه و نهاد اجتماعي است . 

 متاسفانه ! چه بخواهيم ونخواهيم ، هنگامي که با زن ديگري هستيم با تمام ناملايمات و خلقيات غير معقول زنانه ، او به عنوان حريم و همسر ماست و در قبال او وظايفي داريم و وقتي در کناراو هستیم مسئوليت هايي که در قبال او داریم هم بايد پذيرا باشيم...و ناچاريم از خصوصيات و رفتارهاي نامعقول او، به خاطر بسيار ديگري از مسايل بگذريم .


البته در اینجا به  این که تعصب خوب است یا بد، یا باید باشد ، یا نباشد ، کاری نداریم . بلکه  چیزی که هست و واقعیتی که در حال حاضر وجود دارد.

فریدریش نیچه ، فیلسوف بزرگ آلمانی میگوید :
<<مرد حقیقی خواستار دو چیز است : خطر و بازی . از این رو زن را به عنوان خطرناك ترین بازیچه ها می طلبد>>


 خصوصیات زنها :
نامرد   حساس ولطیف   ضعیف   مادی گرا وپول پرست   مفعول   خودخواه و خودپسند   حسود   جزیی گرا ونکته سنج   خبرچین   پرحرف   افسونگر   سیاست مداروموذی    شیرین وجذاب    ناموس


0 نظرات: